Baliflits 12

27 februari 2024 - Lovina, Indonesië

Wat hebben we vandaag gedaan? Opgestaan om 6 uur, want we zijn om zeven uur dolfijnen gaan spotten. onze Bob stond om 7 uur weer klaar om ons naar de boot te brengen. Het was maar 8 minuten rijden naar het standbeeld van de dolfijn. Eerst allemaal de slippers uit en via een kratje op de boot of liever in de boot gestapt. Na een half uurtje varen kwamen we bij de eerste dolfijnen. Er lagen nog verscheidene boten te wachten. Dolfijnen zijn hele slimme dieren, ze laten zich even zien en duiken dan gauw weer onder. We mochten niet klagen, want we hebben best veel dolfijnen gezien. Vlak voordat we om zouden keren kregen we nog even een toegift van een grote groep, die recht voor onze boot zwommen. de zon kwam lekker door, dus was het heerlijk vertoeven op het water. Om half tien waren we zo’n beetje terug. Terug aan het strand konden we onze voeten afspoelen met een tuinslang, nou dat was ook wel nodig, want dat zwarte zand zit stevig op je huid vast. Was ik al niet helemaal droog gebleven, Roeland deed er nog een schepje bovenop door de slang de verkeerde kant op te draaien. Toen was ik dus kleddernat. Toen we terug waren gauw even een droge jurk aangetrokken en op naar het ontbijt. Het was een ontbijtbuffet en er was eten te kust en te keur. Lekker fruit,  cakejes, donuts, yoghurt, nasi, bami, wit en bruin brood eieren jam enz. Heerlijk ontbeten want op zee word je best een beetje hongerig. We hebben ons het ontbijt dan ook heerlijk laten smaken. Om half twaalf kwam Bob ons weer ophalen om naar een waterval te gaan. Na een prachtige rit kwamen we bij de ingang  van de waterval. Volgens Bob was het tien minuten lopen naar de waterval, we kregen een gids mee. Oké Bob, een stief kwartiertje kennen we allemaal, maar die tien minuten van jou werden een half uur lopen. 169 treden maar liefst en wat voor treden. Komang nam Gepke bij de hand, zocht een stok voor haar op om op te steunen en zo gingen we op weg. Gelukkig had ik Jelmer om me over de stenen trappen te helpen. Voordat we beneden waren waren we al drijfnat van het zweet. Jelmer is gaan springen en glijden en Marloes hield het bij zwemmen. En wij met zijn allen hebben het maar bij kijken gelaten. Ook daar hebben we van genoten! Op de terugweg kreeg ik een andere begeleider, de vader van Komang, kwam mij helpen om me over de trappen weer naar boven te brengen. Hij hield me stevig bij mijn hand vast en op de plateaus konden we even uitrusten, daar kreeg ik ademhalings yoga van hem en zo stonden we samen uit te puffen, midden in de mooie natuur. Toen we bijna boven waren, liet hij mijn hand even los om een mooie rode bloem voor me te plukken en achter mijn oor te stoppen. Nou een galantere begeleider kon ik me niet wensen. Toen wij al een poosje boven waren, kwamen de anderen er ook aan. Ze hadden nogal wat moeite gehad met de nestor van de groep. De een was haar aan het trekken en de ander gaf haar een kontje, waarvan ze natuurlijk ook nog de slappe lach kreeg en helemaal geen stap meer kon verzetten. We hebben een heerlijke middag gehad in de mooie natuur hier. Boven even wat gedronken en wat denk je, begint het me daar te regenen. Geen paraplu, dus maar gauw instappen, komt een van de bediening met 1 plu aan, om de beurt dan maar instappen. Daarna zijn we naar Singaraga gereden. Op een bepaald punt was de regen op gehouden wat heel frappant was. Het was net of ze een streep op de weg hadden gezet. Ene kant nat en de andere droog. Rode bananen gekocht, die nog wel even moeten liggen voor ze rijp zijn. Deze schijnen enorm goed voor artrose te zijn. Gula Java voor Marloes en Gepke. Ook nog maar even een pandancake gekocht  voor bij de koffie. Komen we van de markt, krijgen we toch een bui. Toen maar gauw terug richting hotel, nog even wat drinken gehaald, voor aan de straat. Bob nog even restaurant voor diner laten reserveren.  Toen een kopje koffie gezet in onze mooie buitenkamer. Een poosje gezwommen in ons privébad. En heerlijk nog een klein uurtje liggen zonnen. Vanavond om 6 uur werden we door het restaurant waar gereserveerd was opgehaald en naar de Secret Garden gebracht. Wat een mooie lokatie in een echte “ secret garden”  het eten was ook heerlijk! Iedereen had wat anders, maar alles was uitstekend. Na nog een potje kaarten , nu het bed ingerold, waar ik jullie weer op de hoogte heb gesteld van onze bezigheden. Foto’s komen morgen . Wordt vervolgd.

1. Maaike:
    27 februari 2024
    Geweldig Hilly, wat een leuke dag.
  2. Gerard mentz:
    27 februari 2024
    Geweldig,,,,we genieten van het verhaal !!
  3. Kim:
    27 februari 2024
    Wat een avontuur weer, prachtig!😄
  4. Anneke:
    28 februari 2024
    Weer van alles beleefd, wat een handige man heb jij Hilly.
  5. Anneke de Haan:
    28 februari 2024
    Wat een prachtige ervaringen zeg! Ik kan niet wachten tot het volgende verhaal. Heerlijk genieten en wij genieten zo fijn een beetje mee.

Jouw reactie