Baliflitsen 2024

29 februari 2024 - Lovina, Indonesië

Woensdagmorgen om 7 uur al in het zonnetje op het ligbed buiten. Genieten van de stilte en de vogeltjes. Heerlijk zo’n rust! We kunnen vandaag rustig aan doen. Het is Galungan, een grote feestdag voor de Hindoes. Ze hebben tot 1 uur Ceremonies en gaan naar de grote tempel om te bidden. We hebben heerlijk aan het strand ontbeten. Echt zo’n rust! Na het ontbijt hebben we heerlijk gerelaxt bij ons zwembad. Voor Gepke tijd voor een massage. Ze hadden maar 1 plekje vrij. Omdat ze aan het renoveren zijn werd er een matras op de grond gelegd. Onze masseuse vond dat prettiger dan op het hoge bed. Zo kon ze meer kracht zetten. Om 1 uur hadden we afgesproken met Bob, dat hij een andere chauffeur zou sturen, omdat hij zelf Mankoe is, dit betekent dat hij de helper is van de priester en aanwezig moet zijn bij de ceremonies.
Ook een hele goede chauffeur hoor. Zijn naam was Pendy, hij bleek een broer te zijn van Putu, die we voor de Coronatijd vaak hebben gehad. Pendy heeft ons eerst naar de mini Borobudur gebracht, waar  meerdere geloven samenkomen. Hier een uurtje rondgewandeld. Daarna Ijn we naar de Holy Hot Spring gebracht. Ook hier hebben ze een beetje gerenoveerd en dat moet natuurlijk betaald worden. Waar we tot vorig jaar nog 9000 roepia betaalden, dit jaar was het voor ons 45.000 en voor de locals 15.000. Ondanks de hogere intreeprijs hebben we toch een heerlijke anderhalf uur in dit heilige water rond gedobberd en genoten van de heerlijke waterstralen die op ons vermoeide lijf van gisteren neerdaalden. Waterstralen  van 30 meter hoogte geeft een heerlijke massage. Lekker loom van het water gingen we op pad naar de koffie bij Bob thuis. Nog even wat koek en snoep gehaald bij de supermarkt voor onze gastvrouw. Alles gaat hier met eten gepaard. Neem je bij ons vaak een bloemetje mee, hier is het eten en aangezin we hier alles hebben, behalve een keuken dan koop je iets kant en klaars. Bij Bob aangekomen werden we natuurlijk met open armen ontvangen. De mensen zijn hier ontzettend gastvrij. Er waren zelfs speciale stoelen klaargezet. Je zit er tussen de motor- bikes en auto’s en zelfs bijna tussen de varkens. We mochten ook even biggetjes knuffelen. Maar dat heb ik maar aan de anderen over gelaten. Bob nog gevraagd of hij nog een leuk eet- tentje  wist en zo kwamen we bij Budha bakery en restaurant terecht. Als je dit niet weet, waar het is kom je hier nooit terecht. Al weer zo’n secret adresje, maar o zo leuk. Toen we binnenkwamen kwam de heerlijke baklucht je al tegemoet. De bakkerij was beneden en het restaurant boven. Weer trappen lopen! Die benen van ons hebben wat te verduren gehad. Spierpijn, spierpijn en nog eens spierpijn. Na het diner nog even koffie thuis gedronken en even gekletst. marloes nog even in de Aloë Vera gezet en nog lekker even gebabbeld met Jelmer en toen was het echt bedtijd. Als een blok in slaap gevallen, de telefoon viel me zelfs uit de handen toen ik nog even met  Polar Steps  bezig was. Wordt vervolgd.

1. Gerard mentz:
    29 februari 2024
    Leuk weer te lezen. Beter om daar een paar dagen te zijn. Het is niet meer te doen zoals vroeger in 1 dag vanuit Sanur. Hier hopen we op beter weer en de lente. Geniet lekker daar want over 3 weken zijn jullie al weer thuis. Groetjes uit Amsterdam. Voor Renee heb ik het verslag uitgeprint.
  2. Maaike:
    29 februari 2024
    Geweldige dag zo te lezen en te kijken. Alleen heb ik nu een stijve nek van al die mooie foto's op z'n kant.

Jouw reactie