Baliflits 10

23 februari 2024 - Sanur, Indonesië

Lieve volges, hier dan weer een teken van het goede leven op Bali. We zijn veel aan het strand te vinden en daar gebeurd altijd van alles. Je verveelt je er geen moment. Soms is de zee heel schoon, maar als de wind verkeerd staat, komt alle rotzooi die in zee gedumpt wordt onze kant op. Veel plastic en van tandenborstels , slippers tot hele boomstammen. Dan is het niet leuk om in het water te gaan. De strandbazen gaan dan aan het werk om het strand weer schoon te krijgen. De volgende morgen komen ze dan van de overheid om de grote stukken op te halen. Vrachtwagens vol. Leren de mensen het dan nooit, om alles maar overboord en/of in de zee te kieperen. Ook veel afval komt van de cruise- schepen, die hier rijkelijk aanwezig zijn.
 Hans en Lies zijn zondag weer naar het kou. Natuurlijk werden ze uitgezwaaid, maar voor ze het busje instapten moesten Janny en Lies nog even plassen. Een dubbele w.c. Pot stond voor de toiletten en ik mocht mee om een foto te maken. Lachen natuurlijk! Andere Janny en Aldert kwamen dinsdag terug van hun trip naar Australië. Helaas is deze een beetje in het water gevallen, omdat ze beide door de tijgermug waren gestoken en zodoende dengue hadden opgelopen. Ze weten nu hoe ze als een negentig- jarige zich zullen voelen. Bij dengue krijgen de spieren het hard te verduren. Aldert een sportman in hart en nieren weet niet wat hem overkomt!  Nog kan hij niet echt goed lopen. Een soort voortdurende spierpijn in zijn kuiten. Hij wordt nu verder behandeld door Wayan de masseur, die heeft gisteren een lekker drankje voor hem gebrouwen van papajablad. Niet te zuipen, maar Aldert laat zich niet kennen en neemt het geregeld. De mensen leven hier veel dichter bij de natuur dan wij. Ze staan bij ons direct klaar met een pilletje. We hebben woensdag een tripje gemaakt naar Unesco, Unesco is een regeringsorganisatie voor beschermd gebied. Aan de boeren wordt hier geld verstrekt om dit natuurgebied in stand te houden. Het is hier zo overweldigend  mooi, met al zijn rijstterrassen en natuur. Zo’n rust straalt het hier uit, zo vredig zodat je hier uren door kunt brengen. Dat hebben we dan ook maar gedaan. We hebben geluncht in dit mooie gebied in een uit geheel bamboe opgetrokken restaurant. Daarna zijn we verder naar de tempel in het Bratanmeer gereden. Dit is een rempel voor voorspoed en vruchtbaarheid. Nou een beetje voorspoed kunnen we wel gebruiken, de vruchtbaarheid is inmiddels wel ingevuld. Vele mensen uit Java komen deze tempel bezoeken. Er stonden vele bussen met studenten uit Java geparkeerd. Dit is een plaats waar je veel gevraagd wordt om mee te werken aan een verslag voor school en natuurlijk om op de foto te gaan. Ze moeten hun vragen in het Engels stellen en hebben eventueel een papier bij zich, waar alles ook in het Bahasa vertaald staat. Een paar “brutale” jongetjes hadden natuurlijk een translator op de telefoon bij zich. Ook hier staat de tijd niet stil. Verder kun je in de mooie tuin van de tempel de hele geschiedenis van de Balinezen bekijken. Na een uurtje hier hebben rondgewandeld, moesten we ons weer melden bij onze chauffeur Made! Hij stond ons alweer op te wachten. Na nog een bezoekje aan de lokale markt in Bedagul,  waar we weer wat vitamientjes hebben ingeslagen bleek het nog 2 uur rijden terug naar Bumas. Dat kleine stukje zegt Jan. Twee uur rijden? Ja Jan! Dan ken jij het verkeer nog niet in Bali. Ze zullen nooit een bekeuring krijgen voor te hard rijden, want dat is hier onmogelijk. Duizenden motor- bikes die links, rechts, achter en voor je langs flitsen, houden het verkeer enorm op en dan de smalle straatjes. Ach het heeft ook wel iets als je het maar zien wilt. Haast hoef je hier niet te hebben! Om zeven uur waren we weer terug van een geweldige mooie, maar zeer vermoeiende dag. We zijn gaan eten bij Samping, daarna onder de douche en echt het bed ingerold. Maar genoten hebben we zeker! Gisteren een rustige dag aan het strand, waar inmiddels weer oude, nieuwe gasten waren aangekomen, die een paar weken naar Lovina waren geweest. Lekker bijgekletst en uitgeteld van de dag van woensdag heerlijk aan het strand liggen slapen. Gisteravond bin Mona-Lisa gegeten, omdat Rib vol zat. Vanavond dan maar naar Rib. Maandag gaan we 4 dagen naar Lovina, in het Noorden van het eiland, maar daar schrijf ik volgende week over. Morgenavond eerst nog naar het laatste optreden van Ben Heart. Ook zullen de drie broers  en ēēn aanwezig zijn. Gezellig! Lieverds tot de volgende flits

.P.s.  Lily heel veel plezier in Portugal en doe de groeten aan Wybe en zijn gezin.

1. Gea:
    23 februari 2024
    Wat is het leuk weer te lezen dat jullie het naar je zin hebben gehad
    Eduard ligt voor de zoveelste keer weer in ziekenhuis, gaat niet zo goed met hem
    Hij heeft 4 dagen thuis geweest en toen met spoed weer heen
    Hij heeft steeds een longaanval erg benauwd en ontstekingen
    Het is zo niet leuk om zo te leven voor hem
  2. Gea:
    23 februari 2024
    Hebben jullie popo nog gezien?
  3. Gerard mentz:
    23 februari 2024
    WE genieten van jullie verslag. Zo herkenbaar van de periode dat we ook in Bali waren. Nog een klein maandje en jullie zijn weer terug. Hier worden de dagen langer met veel regen en somber weer. Doordat het weer zacht is lopen alle planten, bloemen en boompjes een maand eerder uit Geniet lekker verder want de tijd vliegt. Bedankt voor de leuke verslagen.
  4. Hilly:
    23 februari 2024
    Oh Gea wat weer vervelend voor Eduard en natuurlijk ook voor jou. Geef hem een dikke knuffel van mij. Wou dat ik hem wat lucht kon geven. 😘😘😘We denken aan jullie!
  5. Anneke:
    24 februari 2024
    Fijn dat jullie weer zo genieten daar. Liefs ons tweetjes.
  6. Froukje:
    24 februari 2024
    Dank voor weer een mooi reisverslag. Groet van Froukje uit een koud en winderig Friesland.
  7. Maaike:
    24 februari 2024
    Zo leuk om jullie verslag te lezen. Dank je wel.
    Genoten van het laatste optreden van Ben Heart?
    Dit weekend beginnen we aan onze Bali koffers. Pelan pelan, dat wel.
    xxx Cor & Maaike
  8. Hilly:
    25 februari 2024
    Het was geweldig! De drie broers waren ook aanwezig en hebben I have a dream gezongen.Kippenvel moment.
    Vanmiddag en vanavond een flinke bak water gehad.
  9. Hilly:
    25 februari 2024
    Succes met koffers pakken! We zien jullie volgende week!
  10. Hilly:
    25 februari 2024
    Jullie ook genoten met de kinderen?
  11. Hilly:
    25 februari 2024
    Ik stuur je wat zon Froukje. Hier in overvloed, al krijgen we soms ook een bak water van boven, maar zoals je weet, daarna schijnt weer de zon!
  12. Hilly:
    25 februari 2024
    We komen straks terug in een bloeiend Nederland. Heerlijk! Maar genieten nu nog even van de lekkere zonnewarmte.😎😎😎
  13. Regina:
    25 februari 2024
    Wat Super om op deze manier deel uit te maken van jullie leven daar. Op de foto's ziet het er allemaal geweldig uit. Geniet er volop van! Vooral van het mooie weer en ook van de korte hevige regenbuien, alles is beter dan het niet stopt. :-)

Geniet!
    Liefs Regina & Chris... wij genieten van de momenten dat het hier droog is.

Jouw reactie