Baliflits 7. 2018

13 februari 2018 - Sanur, Indonesië

Lieve koukleumers, hoe is het in het koude Belanda? Al is het hier soms wat nattig, de temperatuur is heerlijk en wil ik nog niet met jullie ruilen. Het is nu 7 uur en de masseur is reeds aanwezig, dus wordt ik de kamer uitgebanjoerd. Zit nu heerlijk te genieten van onze mooie tuin, waar de tuinman al druk aan het werk is. Zo'n mannetje wil ik ook wel.

Waar was ik ook al weer gebleven? O ja! Vrijdag! Vrijdag hebben we Gerard zijn verjaardag gevierd om 5 uur met koffie en gebak een gezellig samenzijn met z'n allen. De lekkere hapjes niet te vergeten🤣🤣🤣Ik schreef al dat ik nog wat foto's nodig had, daar waren dus ook foto's bij voor Gerard. Leuke foto's van Geer zelf en van Renee, omdat Gerard de flitsen ook leest, kon ik dat vrijdag nog niet vermelden.ondanks het verbod van hoedjes, toeters en slingers, wilden we de jarige Job toch een paar kleine kadootjes geven. Dit is altijd moeilijk. Vooral voor een man. Zijn gedrag dus maar een paar dagen geobserveerd en zo zijn we er toch uitgekomen. S'morgens een heerlijke massage om 7 uur, daarna een aubade onder aan zijn balkon. Daarna moest hij toch echt wachten tot s'middags voor de andere kadootjes. Omdat we hem op het strand vaak een zakje chips zagen eten, voorraad gekocht voor een hele week, ingelijste foto's en nog een een mooie handdoek voor al dat luie zweet, wat er uit komt, zelfs al doet hij niks😂😂😂.  Zaterdagavond werden we om 7 uur voor een diner verwacht bij Batur Jimbar, waar een bandje Salsamuziek speelde. Er werd zelfs een demonstratie gegeven door dansleraren. En soepel dat deze heren waren, een lust voor het oog. Ook de diverse gerechten waren heerlijk. Zelf ook nog even gedanst en zo hebben we genoten van een heerlijk avondje uit! Renee en Gerard nogmaals bedankt!!!👏👏👏💋💋💋.                                                                    Zondag toch maar weer even naar de Sunday morning market. Ik had weer verschillende dingen besteld en had al gerekend op: SORRY FINISHED. Maar zowaar mijn bestelling was gereserveerd. Hij had zelfs 2 potten markizajam. Die van vorige week en nu. Nu moet ik op gaan passen, want straks komt hij met een hele doos!😁Zondagavond kwam Made even langs met Sintya. Ze was natuurlijk nog erg verdrietig, maar is toch meegegaan om een hapje te eten. Gede moest met gasten ergens heen. Ondanks haar verdriet wist ze weer wat eten naar binnen te krijgen, ze vertelde dat ze de eerste dagen niet kon eten, dat was haar dan ook wel aan te zien, bleekjes en met ingevallen wangen . De mensen zeggen dan wel, dat ze hier vaak geen emotie zien bij de nabestaanden, maar dat is onzin! Al kan ik het wel begrijpen! We hebben altijd gedacht dat de crematie zo gauw mogelijk plaats vond, wanneer de priester een goede dag had bepaald, maar ook in het geval van Made's vader gaat het helemaal volgens de tradities hier. Het lichaam wordt geheel gebalsemd en komt eerst in een soort gekoeld  graf onder de grond. Dit is tot a.s. Zaterdag.  Zaterdag wordt hij dus echt begraven en krijgt hij een heuveltje. Dit gaat gepaard met de nodige ceremonies. De crematie gebeurd pas over twee of misschien wel drie jaar . Er moeten eerst meerdere overledenen zijn en dan wordt er massaal gecremeerd. Tradities worden in ere gehouden. We hebben dit jaar wel vele ongelukjes. Gisteren is Aldert gevallen met de fiets, omdat er een wandelaar plotseling de weg overstak. Knieën en elleboog geschaafd, gelukkig verder niks, maar zo zie je maar een ongeluk ligt in een klein hoekje. Gisteravond eindelijk contact gehad met de dokter, die hier de boel coordineerd. We hebben een geweldige steun aan Renee en Ori, de pleegzoon van Renee. Die spreken de taal vloeiend en dat gaat toch heel wat gemakkelijker. Gister een lijst met artikelen gekregen, wat ze vooral nodig hebben, rijst, mie, eieren , suiker, meel,olie enz. Enz. Morgen de spullen bestellen en donderdag ophalen en naar Karangasem brengen. Ori heeft vanmorgen afgesproken met een rayonhoofd en die heeft beloofd om ons ook met de mensen in contact te brengen om wie het gaat. Ook hier hebben we nog bijdrages van sommige mensen gekregen. We vinden het fijn om de mensen op deze manier toch een beetje te mogen helpen. Het gaat om een groep van 225 mensen.                                                                                                                Nog even voor Wout en Frouk, Gep knapt gelukkig weer op en doet sinds gisteren weer mee met aquagym.  Het weer is nog niet stabiel en we krijgen nog geregeld een douche van boven. Lieverds, maar weer tot de volgende flits. Blijf gezond! Een dikke knuffel van ons.

1. Janny van Noordenburg:
    13 februari 2018
    Hoi Baligangers. Goed om te horen dat het met Gepke beter gaat👍. Doe de groetjes aan haar. Geniet ze nog lekker en tot de volgende baliflits. Groetjes uit een zonnig leusden👋👋👋