Baliflits 21

13 maart 2016 - Sanur, Indonesië

12 maart 2016. Vanmorgen wakker om 5 uur. Heerlijk gewandeld rondom ons hotel. Een prachtige tuin, nog even aan het strand gekeken, waar het zand pikzwart was. Er stond dan ook niet voor niks een bordje met het opschrift: please wash your feets, before you walk in the hotel. Had een paar leuke bloemetjes gezocht en hiervan een klein boeketje gemaakt. Vastgezet met een taaie grasspriet en deze aan Toro gegeven bij zijn ontbijt. Hij vond het prachtig, ook een bloemenliefhebber. Kwart voor zeven stonden de koffers weer in de auto en zijn we gaan ontbijten. Kwart voor acht vertrokken en ja echt waar de grote file van al die vrachtauto's was zo goed als opgelost. We mochten van de security naar een andere rij bij de boot als Toro vlug was. Deze ferry was iets groter en zo lukte het om de DharmaRucitra op te rijden.je wilt niet weten hoeveel auto' en moterbikes op deze boot stonden en konden. Ze staan zo dicht op elkaar, zodat we de auto bijna niet uit en in konden. Bali heeft 1 uur tijdsverschil met Java, dus waren we om 10.35 weer terug op  Bali. Je stapt wel even met gemengde gevoelens op de Ferry. Toen we naar Java gingen is de ferry na ons gekapseist.we begrijpen nu waarom we al zo snel een berichtje hadden van Made en Gede, toen we nog maar nauwelijks op Java waren. Ze schreven, papa en mama waar zijn jullie, zijn jullie al op Java, ze waren ongerust. De Lieverds! Aan boord kwamen we naast Javanezen te zitten , die een dagje uit gingen naar Singaraja, die mensen waren pas 40 jaar en zagen eruit als ver in de  vijftig en omdat Renee Bahasa spreekt, kwam er een heel gesprek op gang. Ze werkten in de rijstvelden en dat zijn dus wel de armere mensen. We hebben ze maar wat toegestopt, zodat ze eens een lekker konden gaan eten. Wat een blijdschap, dat spatte er helemaal van af. Ze hebben ons zoveel keer bedankt en ze zouden ons elke dag in hun gebed bedanken. Dit zijn ook moslims, ook daar heb je vele goede van. Toen we afscheid namen kreeg ik van haar een dikke omhelzing en dat doen ze niet gauw. Hun dag goed, onze dag goed. We zijn langs de noordkant van Bali terug gegaan naar Sanur. Het is hier meestal groener dan op Sanur en hier groeien de meeste vruchten, zoals de Durian, aardbeien , druiven, papaja's mandarijnen, avocado's enz.enz. Ook staan er hier veel bloemen. De natuur is hier zo mooi, dat is met geen pen te beschrijven.onderweg in de bergen hebben we ee enorme tropische regnbui gehad. Toro kon niet stoppen op dit moment en het water stond Lies ook bijna tot de lippen. Toen er eindelijk een restaurantje verscheen was het dan ook rennen naar de toiletten.gelukkig schone. Hele watervallen kwamen er los. De heren lieten de dames voorgaan en zochten buiten wel een boompje op. Kun je nagaan hoe hoog de nood was.Restaurant Platanan bij Kerobokan wij zullen jullie niet gauw vergeten. Wat een goddelijk uitzicht hebben jullie daar over de bergen. De eigenaren brachten ons na de bus, na natuurlijk eerst weer een groepsfoto. Bij ons vaste Duriantentje heerlijk Durian gegeten met Renee en Toro. De anderen deden zich tegoed aan mangostin,jackfruit.en bananen. Daarna nog een half uurtje rijden naar Ketut Ria, waar we hebben gesmuld van de heerlijke Gurami, een zoetwatervis, die op een verrukkelijke wijze is klaargemaakt. Ketut Ria is serveerster in ons hotel en heeft samen met haar man een warung opgezet. Er werken allemaal familieleden en zo proberen ze ook hier om vooruit te komen. Hele leuke tent , die begin februari nog hun hele dak hebben vernieuwd, na een hevige storm. Om kwart over zes kwamen we weer op Bumas aan. Na de koffers hebben uitgeladen, war sleept een mens wat mee, hebben we afscheid genomen van Toro, die nog helemaal terug moest naar Yogyakarta. Een rit van zo'n 700 kilometer. Hij zou een berichtje sturen als hij in Yogyakarta was. Ik heb hem gezegd, als je mijn zoon was, pakte ik je de sleutels af. We hebben wat water en een beetje zakgeld voor hem achtergelaten om onderweg wat te kunnen eten. Een hartverwarmend afscheid en een hartverwarmend welkom terug bij Bumas. Bedankt Renee en Gerard,Jan en Gepke, Hans en Lies voor de leuke tijd, die we samen hebben doorgebracht opJava.  Foto's volgen.

1. Anneke:
    13 maart 2016
    Nu nog maar heerlijk na genieten van de afgelopen week! En ook uitrusten denken wij?
    Fijn om het allemaal te lezen!
    Lieve groetjes.
  2. Joyce:
    Dag Hilly en Roeland,

Fijn dat jullie hebben genoten van Oost-Java; in ik heb genoten van de mooie verhalen en prachtige kiekjes. Gelukkig dat jullie weer veilig in Bumas zijn teruggekeerd!!

Wij zijn dinsdag 9 maart jl. weer naar Nederland vertrokken; het is toch wel weer wennen, zeker met de kou; een hele omschakeling.

Ik vond het erg leuk om jullie te leren kennen tijdens de vakantie in Bumas. Geniet nog maar van jullie vakantie en kom gezond weer terug.

PS: hopelijk gaat het een stuk beter met je arm Hilly!!!

Hartelijke groet,
    Joyce
  3. Janny van Noordenburg:
    13 maart 2016
    Hoi weer balinezen. Wat een mooie foto'svan java. Nu weer terig op bali om daar weer te genieten. De noordenburgers zijn er ook weer . dat wordt vertellen vertellen en nog eens vertellen van de avonturen van beide kanten. Genieten met een hapje en een drankje. Lfs van de genieters van een hollands zonnetje☀
  4. Kim:
    13 maart 2016
    Hallo lieve mensen, mooie verhalen hoor! Wat een genot om te lezen over al het moois wat jullie zien. Nog lekker genieten de komende tijd!! Liefs Robert, Kim en Daan