Bali 2020 flits 9

6 maart 2020 - Sanur, Indonesië

Tweede dag Sidemen. Om 5 uur wakker, ondanks dat het hier heel stil is. Niet weer kunnen slapen! Om kwart voor zeven zwemkleding aangetrokken en in zwembad gesprongen. Wel een beetje fris! Het is hier duidelijk frisser dan in Sanur. Wel heerlijk opgefrist!, want we hebben hier alleen een ventilator en geen airco, wat zijn we ook verwende krengen he?  Maar onder de klamboe en met ventilator was het goed te doen. Lekker vanuit het zwembad zagen we de zon steeds verder onze richting opkomen.Wat is het een fantastisch gezicht zo midden in de natuur met een heerlijke temperatuur de dag te zien ontwaken. Je waant je niet alleen, je bent hier gewoon in het paradijs!  Harm en Marijke zaten inmiddels ook op hun terras. Marijke heeft nog wat badfoto”s van ons gemaakt. Om 9 uur ontbijt en we hadden best wel trek. Zoals overal op Bali is het ontbijt niet heel uitgebreid, maar op onze leeftijd heb je er genoeg aan. Twee plakjes geroosterd brood met een eitje en wat jam en een  fruit-plate, koffie of thee. Je kunt ook wel nasi of bami krijgen, maar op de nuchtere maag vinden we dat niet zo lekker. Ook yoghurt met müsli is een variant.

Om tien uur kwam Made, onze chauffeur ons halen voor een tripje op Oost-Bali. Als eerste gingen we Richting waterpaleis Taman Tirtagangga in Karangasem. De lucht werd steeds zwarter en zwarter, toen we bij het waterpaleis aankwamen was het nog droog, maar de dreiging was groot. We hebben het park nog droog kunnen bekijken, maar daarna hebben we weer eens een tropische regenbui gehad. Net op tijd kwamen we met de paraplu op bij de auto aan. Op naar het tweede Waterpaleis Taman Suka Sada Ujung. Leek het redelijk droog , de donkere wolken voorspelden niet veel goeds. We besloten om eerst maar te lunchen en dat was een goede keus, want Pluvius was nog niet uitgewoed. Dachten we droog te zitten in het open, doch overkapte restaurant, niets was minder waar. Meneer de wind blies het water nog naar binnen. Marijke bestelde tomatensoep en vroeg of er ook toast bij geserveerd werd. Aan de reaktie hadden we al onze twijfels, volgens ons begreep hij niet wat toast of brood was, gevraagd in de keuken en ja hoor, dat kon wel. Komen ze met drie koppen tomatensoep aan met het brood er bovenop. Ze konden dus lekker soppen. Natuurlijk hebben we hierom enorm gelachen. Ze zullen wel gedacht hebben, die buitenlanders hebben ook altijd wat anders.😂😂😂 na  de lunch werd het droog en zijn we dit Waterpaleis gaan bekijken. Deze is enorm groot opgezet met enorme grote trappen. Op deze trappen komen heel vaak bruidsparen om hier foto’s te maken. Deze foto’s worden  soms al twee maanden voor de bruiloft gemaakt en ze gebruiken deze vaak voor de uitnodigingen.  We waren hier al eens eerder geweest, maar het blijft prachtig. In 1963 is dit paleis helemaal vernield door het uitbreken van de Mount Agung. Na deze bezichtiging bracht Made ons naar de Virgin Beach. Leuk om te zien, maar het weer werkte niet helemaal mee, het bleef bewolkt. Normaal gesproken waren we een poosje hier gebleven, maar nu hebben we alleen rondgewandeld. Veel lokale vissers hebben hier hun bootje liggen en varen geregeld uit. Ze vissen vooral op tonijn. Na iets gedronken te hebben aan het strand en wat plaatjes te hebben geschoten zijn we naar CandiDasa gereden. Alleen vanaf het parkeerterrein wat foto’s gemaakt, want ze gingen weer met bakken water gooien van boven, daarna nog een koffie en theeplantage bezocht, waar ze hele speciale honing maakten van de zwarte bij, wel heel lekker, maar too expensive. Voor het kleinste flesje van 30 ml  vroegen ze 570.000 roepia ‘s. Het zal wel heel gezond zijn, omdat er meer propolis in zit, maar dit werd te gek hoor. Het was er spekglad door de vele regen en we zijn maar weer gauw doorgereden naar Sidemen. Daar hebben we bij het hotel van Harm en Marijke rondgekeken, waar ze eerder waren geweest. Een prachtig plekje aan de rivier! Heel ruim opgezet met een prachtige tuin! Misschien iets voor volgend jaar om voor een paar dagen heen te gaan. Om 5 uur waren we weer in ons hotel. Lekker alle stof en water van ons afgespoeld in het zwembad, gedoucht en toen was het tijd voor het diner. We hadden maar besloten om gewoon weer in het hotel te eten, want er was wel een kleine warung, maar dat werd niet zo druk bezocht. Zekerheid voor alles! We hadden ons aangepaste kaartspel al vast meegenomen, omdat het eten hier vers bereid wordt, moet je weleens wat langer wachten. Aan de ene tafel werd er gekaart en aan de andere tafel werd gedekt voor het diner. En jullie zullen wel denken, wat bedoelt ze nu met een aangepast kaartspel. Nou dat zit zo : marijke had een pakje kaarten uit de koffer meegenomen en nu bleek dat er van sommige kaarten dubbele waren en van andere dus helemaal niets. We hebben de dubbele dus maar omgeschreven naar de kaarten die foetsie waren. Nou dan kun je pas lachen, want zo nu en dan kijk je toch echt verkeerd. Op naar morgen, onze terugreis naar Sanur!

1. Gerard mentz:
    6 maart 2020
    Heerlijk om zo/n reisverslag te lezen en ondanks de regen hebben jullie volop genoten!!
  2. Gerard mentz:
    6 maart 2020
    We kennen de waterpaleizen voor en na de gebouwen alleen zijn we niet naar boven gegaan maar wel de zwembaden gezien. Daar waar "de maagden" mochten zwemmen was het zwembad erg zwart tegen de berg. De kleedhokjes daar trokken ons ook niet aan voor een duik. Het was een beetje luguber vonden we toen.