Baliflits 13

8 maart 2019 - Tua, Indonesië

Zo lieve mensen, daar zijn we dan weer even. Er is in de baliflits 12 een stukje weggevallen. Bob was dus zaterdag jarig en hier waren we voor uitgenodigd, doordat zijn moeder in het ziekenhuis terecht kwam , werd de verjaardagslunch gecanceld.  Hoop dat jullie dat al hadden begrepen. Zondag visite gehad van Daan en Janny, die inmiddels ook gearriveerd waren. Lekker even bijgekletst. Ook kwamen ze de chocolaadjes even brengen, die ik gevraagd had of ze die voor me wilden kopen op Schiphol. Niet voor ons bestemd, maar voor de housekeeping. Ik dacht dat ik genoeg had ingekocht, maar er lopen momenteel 7 stagiaires  rond en die had ik dus niet meegerekend. normaal hebben ze maar 1 of 2. Wel fijn zulke vrienden. Roeland gauw even naar de zondagsmarkt om de markisa’s . Daarna weer naar het strand, waar ons bedje al weer klaar stond. Maandagmorgen om half zeven massage. Suana weet de plekjes nog steeds goed te vinden. Half acht aquajogging. De groep was weer compleet en kletsen kunnen ze als de besten. Jaap  heeft de dagen dat ik er niet was ingegrepen omdat het volgens hem een ongeregeld zootje was. Blij dat er een vervanger was.  Hij had ze goed onder de duim en ze moesten hard werken werd me verteld. Dinsdagmorgen zitten we op de kant oefeningen te doen en zie ik opeens iets op de bodem van het zwembad liggen. Nu staan hier allemaal frangepani bomen bij het zwembad en die laten hun bladeren geregeld vallen. Kijk ik nog eens goed, zonder bril, vond het niet echt op een blad lijken, want er zat een staartje aan. Ik zeg : volgens mij is dat een dooie rat. Nee hoor zeggen de dames dat is een blad. Even goed trappelen, want dan komen de bladeren wel naar boven. Dus niet! Marion het van wat dichterbij bekijken en ja hoor! Wel een dode muis, bleek achteraf. De tuinman laten roepen en die heeft hem maar gauw weg gehaald. Wij naar de andere kant van het zwembad en daar onze oefeningen maar afgemaakt. Want muizen en ratten en ook kakkerlakken, daar houden wij dames niet zo van.  Het is elke dag heerlijk strandweer en we vermaken ons dan ook goed met zwemmen, zonnen , lezen klaverjassen en met de verkoopstertjes. Deze week was het heel rustig, omdat ze in de ban van Neypi zijn. Er zijn heel veel ceremonies. Eerst de melastie, waar ze met zijn allen  naar het strand , in het wit gekleed, gaan om te bidden. Duizenden mensen zie je dan. Het klinkt misschien heel zweverig, maar aan het strand heerste er een mystieke sfeer, al hing er iets in de lucht. Ongrijpbaar! Woensdagavond dus de ogho-oghos”s. Dit is het hoogtepunt van Oudejaarsavond. Maanden werken ze aan deze soms angstaanjagende figuren( gemaakt van papier-maché.) welke ze op grote bamboebedden  aan her publiek tonen. Deze figuren zijn soms wel meters hoog.  De elektrische draden worden met grote stokken omhoog gehouden om deze kunstwerken door te laten. Het is net het corso in Vollenhove  Jan! Ja en dan komt het Nieuwejaar eraan. Om alle kwade geesten te laten denken ,dat heel Bali uitgestorven is , is dit de dag van bezinning. Quiet day! Alles ligt plat! Geen internet, geen telefoon, geen televisie, geen mens op straat, geen vliegtuig komt erin of gaat eruit, alles is stil en s’avonds om 7 uur alle lichten uit. Gistermorgen hadden verschillende mensen al gauw ”hun’ bedjes gereserveerd. Er zijn n.l. Geen bedjes genoeg, zodat ik tegen Lily zeg: ik lach me rot als het straks pijpestelen gaat regenen en wat denk je,  om 10 uur begint het me  toch te spoelen, een regenbui van 20 uur. Lachen geblazen!  We hebben de dag doorgebracht met spelletjes, slapen , lezen en lekkere hapjes. Ach 1 zo’n dag is niet zo erg! Lekker vroeg naar bed, nog even lezen en dan is het al weer voorbij. Ook vanmorgen viel er nog wel wat regen, maar nu is het weer heerlijk strandweer. De jongens zitten weer te kaarten, dus je hebt er geen kind aan. Zaterdag ons jaarlijkse uitje met Nyoman en zijn gezin. We vervelen ons dus nog helemaal niet.  Lieverds dit was het dan weer voor even. Een dikke knuffel en tot de volgende flits.

1. Robert Steur:
    8 maart 2019
    Quiet day! Stilte dag... oeps, dat zal jullie groepje Nederbalinezen bepaald niet meevallen, lijkt mij. Alle monden op slot, een hele dag lang... Wie als eerste een woord laat vallen moet trakteren! 😜
  2. Hilly:
    8 maart 2019
    Dan hadden we de hele dag gratis kunnen eten. Robbedoes!😍😍😍