Baliflits 17e

9 maart 2016 - South Denpasar, Indonesië

8 maart. Sarangan-Yokyakarta. we gingen vanmorgen weer vroeg vertrekken, gingen nog even wat hoger de bergen in om het drukke verkeer een beetje voor te zijn en om nog van de adembenemende natuur hier te genieten. Hier tegen de bergen aan worden tussen de uienplanten, wortels aardappelen en kool verbouwd. Dit doen ze vaak om vreterij in het andere gewas tegen te gaan. Het is een prachtig gezicht, hoe er tegen de bergen aan allemaal terrassen met groente worden verbouwd. Het lijkt me voor de boeren heel lastig,want het is ontzettend stijl. Op ongeveer een kilometer vanaf Sarangan ligt de grens tussen Oost en Midden Java. Ook hier ligteen krater en wel de Karangayar. In deze streek zie je veel borden langs de weg staan met konijnensate te koop. Ja mensen inplaats van varkenssate eten ze hier konijn. Zo rijden we zo langzamerhand naar Solo. Solo is een grote stad en streng Islamitisch. Hier wordt de burka nog veel gedragen.Bij Solo ligt de langste rivier van Indonesie de Prantas. In  Solo bezoeken we eerst een antiekmarkt. Op weg daarheen staat een groepje jongeren waarvan 1 een gitaar had en 1 was er aan het fotograferen. Roeland gevraagd of hij niet even wilde spelen en ja hoor hij ging op zijn gitaar spelen, maar beschikte ook nog over een uitstekende stem. Ook ging er nog een andere jongen meezingen en later ook nog drie meisjes. Een hele spontane ontmoeting, toen onze penningmeester dan ook nog een donatie deed om een blikje cola te kopen was het helemaal feest. Toen op naar de antiekmarkt, waar buiten antiek,ook een boel oude rommel te koop was. Het enige wat we hebben gekocht was een hapje geserveerd in een bananenblad en ook de lepel was van dat blad gemaakt.en dat voor maar 14 cent. Daarna was het koffietijd. In een warung koffie enz. Besteld. Even naar de W.C en toen we daar vandaan kwamen werd ons dames een roos aangeboden ter ere van nationale vrouwendag. Natuurlijk ook een fotosessie erbij. Ons drinken was inmiddels gebracht en we kregen er 3 minikoekjes bij, ter grootte van een pepernoot. Omdat Renee en Gerard en Jan en Gepke al meerdere keren in Solo waren geweest, zijn Hans en Lies en wij samen naar het paleis van de negende koning geweest. Je mag er naar binnen,maar dan moeten de schoenen uit. Dat was dus geen probleem. We kregen een hollands sprekende gids mee. Deze man wist ons veel te vertellen over de geschiedenis van dit vorstenhuis. Ook waren allerlei sieraden enz. Te zien, maar ook de kuisheidsgordels van de vroegere koningen en koninginnen. Ben blij niet in die tijd geleefd te hebben, want o wat was dat vies. Je kon je niet eens wassen. En als ze in hun menstruatie periode zaten, mochten ze er een katoenen doekje tussen proppen. Bah. Ook mochten we foto's maken zittende op de koningsstoelen. Wat een ervaring,leuke foto's geworden. Deze  9e koning heeft 4 kinderen in de leeftijd van 38, 33,22 en 20 jaar. De laatste twee studeren nog in Djakarta. Deze zijn van zijn tweede vrouw. De mannen mogen hier legaal 4 vrouwen hebben. Ze moeten iedere vrouw wel hetzelfde geven. Dit komt omdat Indonesie 4x zoveel vrouwen heeft dan mannen. Heb gevraagd of dat ook in de Koran staat. Dat schijnt zo te zijn. Maar dan komen we bij de sultan van Yokyakarta, die heeft 23 vrouwen en 47 kinderen ,maar ja die zal dan wel boven de wet staan. Vanaf het paleis zijn we naar de Prabanan gegaan. Heel indrukwekkend! Wat hebben deze mensen ontzettend veel werk verricht om dit zo te maken. Foto's spreken voor zich. Na veel indrukken vandaag te hebben opgedaan zijn we nu naar ons hotel gebracht. Een schitterende kamer, maar ze waren vergeten de airco aan te zetten, dus nog een beetje warm.we hadden niet zo heel veel tijd,want we  moeten om 6 uur weer beneden zijn, dan gaan we naar het Ramayana ballet met een buffet. Zo weer terug van een schitterende avond, met een fantastisch optreden. Een klein aapje sprong er echt uit en ik denk dat deze uitgroeit tot een fantastische danseres. Alleen was het jammer dat we op bankjes moesten zitten. Het was een hele drukke dag, dan nog anderhalf uur op een bankje ,zodat ik finaal kapot was. We hadden gelukkig een heel goed bed in de honeymoonkamer, dus wat wil je nog meer . Heerlijk geslapen tot vier uur. Vanmorgen de rug en ribben maar goed ingesmeerd. Tot straks, zal wel vanavond worden.

1. Anneke:
    9 maart 2016
    Echt genieten! Ook vermoeiend, zeker met pijnlijke arm en ribben! Prachtige foto's!
  2. Janny van Noordenburg:
    9 maart 2016
    Hoi javagangers. Wat een indrukken doen jullie allemaal op. ☺Leuk om de foto' s te zien en de plekken waar wij lang geleden ook waren. Heel bijzonder. Het genieten is van jullie gezicht af te lezen . vindt lies het ook leuk?. Geniet ze nog lekker en voor straks weer een goede reis terug naar bali. Lfs. Daja
  3. Ingrid:
    9 maart 2016
    Klinkt goed allemaal, genieten!
    Groetjes van ons allen.