Baliflits 16 2016

7 maart 2016 - Sanur, Indonesië

7  Maart.

Lieve mensen , daar zijn we dan weer even. Vanmorgen was het vroeg dag. Hans en Lies zijn al om half vijf de berg opgegegaan, daar kwamen ze een bruidspaar tegen ,die daar foto's aan het maken waren. Ook kwamen ze een vreemde vogel met een fototoestel tegen die nog in zijn pyama liep. Ra,ra, wie zou dat zijn? Het was de moeite zeker waard om zo vroeg op te staan. Ook Gerard was al vroeg uit de veren. De Bromo deed zijn best nog even, door extra stoom af te geven, toen we met zijn allen hem bewonderden. We waren eigenlijk van plan om nog een uurtje terug te duiken in ons warme bedje, daar kwam helaas niets van terecht, want het hele leven kwam op .gang. Was het eerst lekker rustig, in een mum van tijd kwamen er vele jeeps en paarden de berg af. Bleek het bij ons hotel een Viewplaats te zijn. We zaten op 2600 meter hoogte. Was het ontbijt om 7 uur gepland,we zaten om kwart voor zeven al aan tafel, om een uurtje later onze reis te vervolgen. Het zou een zware dag worden. Ongeveer tien uur rijden,met de nodige tussenstops. Wat was het geweldig om s'morgensvroeg door de bergen te rijden. Op de heenweg hadden we prachtige trompetbloemen gezien toen we een dorpje inreden. Omdat het zo verschrikkelijk regende, zeiden we tegen elkaar, daar maken we morgen een mooie foto van. Er gaat maar een weg naar de Bromo,dus we moesten ze weer tegenkomen,maar al hoe we uitkeken geen" Suddenly Dead" meer te vinden. Waarschijnlijk sliepen ze nog en hebben we ze zodoende toch over de kop gekeken. Via Pasuruan naar Gempol, een slecht wegdek stond ons te wachten. Toen we bij Gempol waren stonden er verkopers met grote flessen water midden op de weg, tussen het razende verkeer. Je houd je hart vast!  De Atjumaberg was ook mooi om te zien. Na onze sanitaire stop hebben we Cucuk opgepikt van het station in Jombang. Via Sembung hebben we de rivier de Prantas overgestoken. Je ziet hier wel rijstvelden, maar geen sawa's ook mooi, maar vlak.  Cucuk  heeft nog wat rijst voor ons geplukt, welke we gaan drogen en opkweken in Holland.Kertosono is een belangrijk dorpje. Sono betekend vrucht. Het is hier een hele vruchtbare omgeving. hier groeien bomen genaamd Beraskontur die heel goed voor vrouwen zijn. Cucuk heeft ons veel dingen over Java verteld. Zo heeft Oost-Java 32 miljoen inwoners en sinds 2015 zes provincies. In heel Indonesie zijn er 34 provincies en heeft Indonesie 215 miljoen inwoners. In Djakarta wonen alleen al 12 miljoen mensen. Ook vertelde hij over al de verschillende kleuren van de nummerborden die er rondrijden. Zwart nummerbord - president met nummer R.I.A 1. Rood is voor ambtenaren,groen voor de militaire politie, bruin voor politie, geel voor vrachtauto's, wit/rood voor nieuwe auto's. Voor 1929 werd er in Indonesie geen rijst, maar cassave  en singkong en ubi, deze heb je in de rode en de witte .uitvoering, dit is de zoete aardappel. Pas na 1929 is de rijstteelt op gang gekomen. Indonesie kent ongeveer 400 talen. Heeft 17000 eilanden, waarvan er 10.000 zijn bewoond. Er zijn nog 129 aktieve vulkanen. De rijstteelt is heel groot geworden, maar is niet in bezit van de indonesiers, maar de Chinezen zijn de eigenaren. Vroeger had je cooperatie, tegenwoordig wordt alles aan de fabrieken afgeleverd. Ze oogsten de witte rijst 3x per jaar en de rode en dezwarte rijst wordt 1 x per jaar geoogst. Deze rijst wordt op hoger gelegen gedeelten geplant, omdat deze rijst niet te veel water kan hebben. De rijstvelden zijn dus van de rijke mensen, de armen bewerken de velden. De opbrengst is voor 40 procent voor de arbeiders en 60 procent voor de eigenaren.Indonesie heeft vijf verschillende geloven. Het hindoeisme, welk uit India komt,de protestanten,die van Portugese afkomst is,katholieken, welke zijn oorsprong vind in Holland, de islam,die uit Arabie komt en het boedhisme.80 procent van Java is Islamiet. Ze moeten 5 keer per dag bidden en daar staan de letters Islam voor.Tegenwoordig koken de mensen op gas, maar nog niet zo lang geleden werd er alleen maar op brandhout gekookt. Nog steeds wordt er veel op brandhout geroosterd, want dat smaakt gewoon lekkerder.ze krijgen sinds tien jaar de eerste 3 kg gas gratis en dan moeten ze betalen. Over het algemeen zijn Javaanse mensen erg verlegen, als ze merken dat je wel met ze wil praten, komen ze wel los. De onderdanigheid zit er nog steeds in. Zijn de taxi's op Bali blauw, hier rijden ze alleen in groene taxi's.Zo zie je toch steeds kleine  Verschillen.ook vanmiddag hebben we weer een flinke stortbui gehadtoen we aankwamenin Saragan was het gelukkig weer droog, want de weg omhoog was erg steil. We werden verrast met een prachtig uitzicht. Midden in de bergen en dan toch aan een meer. Het was erg helder en een sprookjeswereld lag voor ons, tot het begon te onweren. In een mum van tijd was het hele meer niet meer te zien. Op een gegeven moment klaarde het op en kwam er een prachtige regenboog te voorschijn. Het is hier dus goed vertoeven in Sarangan in het Saranganhotel. Heel eenvoudig, maarhet uitzicht is wonderbaarlijk mooi.lieverds, dit was het dan weer even tot morgen.

1. Janny van Noordenburg:
    7 maart 2016
    Zo javagangers dat was een heel verhaal en onderwijs van de historie van het gebied en java waar jullie nu zitten. Leren wij ook nog watjullie maken zo wat mee en zien mooie plaatjes. Wii kijken weer uit naar het verhaal van morgen. Slaap ze lekker zo
  2. Angelique:
    7 maart 2016
    Wat een mooie hotelkamer in RumahKita! 20 jaar geleden sliepen wij bij de Bromo in een hotel met vochtige bedden en schimmel op de muren, dat zullen we nooit vergeten, maar ook dat was een ervaring op zich! Geniet maar lekker van Java, ben benieuwd wat jullie van de Borobudur gaan vinden.
  3. Hilly:
    8 maart 2016
    Rumah Kita was in Kalibaru. Het hotel op de Bromo was inderdaad vochtig en heeeel eenvoudig. Zie foto's zijn vanmiddag naar de Prabanan geweest en zijn nu in Yogjakarta. Foto's volgen.