Baliflits 12

10 maart 2014 - Sanur, Indonesië

Lieve allemaal. Ik heb jullie een beetje in de steek gelaten met flitsen, maar zoals jullie weten zijn we een paar dagen naar de jungle geweest. Donderdagmorgen eerst natuurlijk onze ochtendrituelen. Ja voor het ontbijt eerst zwemmen en aquajoggen anders hebben we ons broodje niet verdiend.om 10 uur stonden Nyoman en Katut om ons naar Ababi te brengen. We zijn op weg naar Ababi  eerst langs Padang Bay (of zo ze hier zeggen  de blue lagoon) gegaan. Een hele klim over de berg om bij dit prachtige water te komen. Anita, Wim, Bert, en Roeland zijn gaan zwemmen in de enorm hoge golven. Nou dat is dus niks voor mij, ik ben maar lekker in de zon gaan zitten. O,nee wat zeg ik nou weer. Natuurlijk onder de bomen in de schaduw. Je zit hier niet in de volle zon. Het was wel een schitterend uitzicht over het kristalheldere water. Nano geen tijdje te hebben gerelaxed zijn we weer de hoge berg opgeklommen en hebben een restaurantje opgezocht in Padang Bay. Daar wat gegeten en toen op naar ons logeeradres. Dit was nog ongeveer anderhalf uur rijden. De chauffeurs wisten wel ongeveer de weg, maar wisten niet waar Sudanita was. Na enkele keren te hebben gevraagd, reden we een straatje in en ineens ziet Wim een bordje staan met Sudanita erop. Dachten we er bijna te zijn, was het toch echt nog wel een stukje door de jungle rijden. Maar goed, we hebben het gevonden. Een heel idyllisch plekje op deze aarde. In de middle of nowhere. We werden heel hartelijk ontvangen door Gede, Katut en Wayan. Anita had vreselijke hoofdpijn en is even op het terras gaan liggen. Wij, de anderen hebben de tuin verkend en prachtige plaatjes geschoten. Teveel om te sturen . Het zijn er maar  250. Reden om een keer thuis te komen kijken. Intussen was Katut begonnen met het klaar maken van ons diner voor deze avond. Lekkere geuren kwamen ons tegemoet vanuit de keuken. We zijn eerst gaan douchen (we hadden een open douche)en toen was het tijd om te eten. Katut had een heerlijke nasi voor ons klaargemaakt met vers fruit toe. Heerlijk zo midden in de bush, bush, waar je alleen maar dierengeluiden hoort, en op de achtergrond de hoogste berg van Bali,de Agung. Een paradijs op aarde. S'avonds hebben we nog even op het terras gezeten met zijn allen en met Gede waar we voor de volgende dag de excursies hebben besproken. Anita,Wim en ik zijn vroeg naar bed gegaan en Roeland en Bert hebben nog een poosje doorgekletst. Toen Roeland bij me in bed stapte vloog ik haast tegen het plafondons bed was net een trampoline. Zelfs de veren ontbraken niet. Vrijdag zijn we om 8 uur opgestaan om op tijd de jungle in te trekken. Dat was maar goed ook want het werd al snel warm. Wat je dan tegenkomt is niet te beschrijven. Gede weet heel veel van de natuur. Hij heeft ons prachtige uitzichten laten zien. Na ongeveer 3 uren kwamen we terug in op ons stekkie. Even relaxen en daarna heeft een hele nieuwe Gede , helemaal omgekleed in gidskostuum ons naar de Vienna Beach in Amed gebracht. Een heel mooi strandje met heel helder water, waar veel wordt gesnorkeld. Wim heeft nog een snorkelsetje gehuurd en prachtige vissen gezien. Ook Anita kon het niet laten, daarna Bert en Roeland nog eventjes. Ik heb lekker op mijn slang liggen dobberen, wat ook heel fijn is. Na een paar uurtjes was het al weer tijd om op te stappen. De tijd gaat hier twee keer zo snel dan thuis. We moesten donderdagavond zeggen wat we vrijdag wilde eten en hebben Katut haar gang laten gaan met een verrassingsmenu. Nou die meid kan koken hoor. Verrukkelijk gegeten. Rob we moeten toch maar weer eens Indisch koken. S' avonds is hier natuurlijk niet zoveel te beleven, maar dat was voor ons ook niet nodig. We hebben gezellig nog met Gede zitten babbelen en zijn weer met de kippen op stok gegaan. Zaterdagmorgen  om 11 uur stond onze chauffeur alweer op de stoep. Na een heel hartelijk afscheid van onze gastheer en zijn hulpjes zijn we naar Amlapura gegaan. Daar hebben we een paleis van de vroegere koning bekeken. Koningin Wilhelmina heeft hier nog een setje stoelen aan geschonken, die we natuurlijk hebben gefotografeerd. Daarna zijn we naar de enige originele markt geweest, die Bali rijk is. Dit lag allemaal op de route. Als laatste hebben we nog een paleis van de koning bekeken, dit is een geheel "nieuw" paleis. In 1963 is het paleis totaal vernietigd door een grote aardbeving. We hebben vele trappen betreden bij dit paleis. Het was geweldig. Wat een uitzicht! De foto's zullen jullie overtuigen. Zaterdagmiddag om 5 uur waren we weer terug op Bumas. Ook weer lekker.  S'avonds weer naar de markt gaan eten en vroeg in ons bed gedoken. Zondagmorgen weer het zwembad opgezocht, ontbeten en vroeg naar het strand. Het was weer eens een feestdag dat het krioelde van de locals. Nyoman heeft onze stoelen met al zijn inzet voor ons verdedigd, zodat hij heel blij was dat we vroeg kwamen. S,avonds met de tuinman Nyoman en zijn gezinnetje naar Denpasar geweest voor het jaarlijkse uitje op Susila,s verjaardag. Vanmorgen de wekker gezet om half zes, om de zonsopgang te kunnen zien. We zijn met het hele blok gaan fietsen en hebben toen een heel eind gefietst en hebben toen met zijn allen op het strand ontbeten. Angelique we hebben je verjaardag goed gevierd met koffie ( van Gepke) en gebak.zijn heerlijk naar het strand geweest met Durian . Lekker! Ik hoop dat ik met deze lange flits jullie weer wat op de hoogte hebben gebracht. We gaan zo weer met de kippen op stok want morgen komt de masseur weer op tijd. Lieverds allemaal een dikke kus en tot de volgende flits.

1. Robert Steur:
    10 maart 2014
    Hallo jungle-tijgers,

Heerlijk om te lezen, alle beeldende beschrijvingen van jullie fantastische trip. Om maar te zwijgen over over alle culinaire 'uitstapjes' die jullie maken. Bij het lezen ervan loopt het water in de mond. Ja, ja, jullie smaakpapillen zullen vast overuren maken.
    Inderdaad, Hilly, hoogste tijd om weer eens lekker Indisch te kokkerellen. Maar, dan moeten wij wel een beetje maat houden, hoor. Immers, de maagjes van onze vrienden van 'dansschool Siebega' kunnen al lang niet meer zoveel voedsel verstouwen, als waar ze nog altijd om bekend staan.
    Ook opnieuw alle foto's weer bekeken. Schitterend het overdadige groen, vergezichten, offerplaatsen, bezienswaardigheden en 'kiekjes' van deze en gene.
    Het genieten en nog eens genieten straalt er vanaf.
    Nog circa twee en een halve week mogen jullie je nog 'laven' aan alle indrukken op het paradijselijk mooie Bali. Nog genoegelijke dagen.

Groetjes van Marion en Rob