Baliflits 16

20 maart 2015 - Sanur, Indonesië

Lieve vriendjes, hier dan weer even een flitsje. Er valt heel wat te vertellen. Dinsdag zijn we met zijn allen naar de ceremonie van de kleinzoon van Nyoman geweest. Om half tien verzamelen bij de rotonde. We wonen n.l. Niet allemaal op hetzelfde adres. Gea en Eduard waren er nog niet, dus heeft Roeland ze even wakker gemaakt. We werden ontvangen met "koffie" met een klein mandje met drie Balinese hapjes. Toen de priester kwam, dachten we dat de officiële ceremonie begon en dat zal ook wel zo geweest zijn, maar iedereen bleef gewoon doorpraten en lachen enz. Op een gegeven moment begon de priester met zijn belletje te klingelen om alle goede gaven en offers in te zegenen. Een broer van Nyoman zei al dat dit een hele tijd zou duren, nou inderdaad dat geklingel hield niet op. Het was niet echt storend want er werd nog steeds gekletst, foto's gemaakt, rondgelopen en gedronken. Omdat dit een Hindoestaanse familie is werd er ook gewoon bier geschonken voor de liefhebber. We hebben teveel foto's gemaakt om ze allemaal te plaatsen. Op een gegeven moment werd de kleine " gedoopt" met veel rituelen en zelfs toen werd er niet om stilte gevraagd. De kleine gaf geen kik, hij had zijn buikje goed gevuld, want als de ene fles leeg was, volgde er steeds een nieuwe. De jonge ouders, broer en grootouders zagen er heel gelukkig uit. Het geluk straalde van hun gezichten. Doordat we de meesten van de familie kennen, werden we dan ook helemaal opgenomen in deze lieve familie. Toen de ceremonie teneinde was na anderhalf uur, werden we verblijd met een hele tafel vol met balinees eten. Eerst de gasten en daarna ging de familie eten. Daarna hebben we afscheid genomen van de familie. Toen we om twaalf uur naar het strand gingen kregen we nog een mandje vol etenswaren mee naar het strand, deze daar uitgedeeld. Nyoman had ondanks dat hij deze dag eigenlijk gesloten was, toch de strandbedjes voor ons klaar gezet en ook aan het einde van de dag was hij zelf weer aanwezig. S' avonds hadden we met Jan en Gepke en de Noordenburgertjes afgesproken om te gaan eten bij Samping ,de schoonzoon en dochter van Nyoman. Het was de laatste avond dat we nog compleet waren, want Jan en Gepke gaan vandaag naar huis .Om half acht was de ploeg compleet. De Noordenburgers waren 4 dagen naar de Gili's geweest en konden ons dus wat gegevens verstrekken. We hebben heerlijk bijgekletst en lekker gegeten. Kadek kookt heerlijk en daar hebben we dan weer van genoten. Omdat Janny vorige week jarig was hadden we voor haar een slabbetje gekocht, omdat ze de eerste keer verschrikkelijk op haar shirtje had geknoeid. Ja en zoiets kun je niet ongestraft doen Roeland. Ze hadden zich rot geprakkiseerd om Roeland terug te pakken, tot ze op de Gili,s  tijdens een wandeling langs het strand op allemaal aangespoelde slippers en schoentjes stuitten. Deze verzameld in een grote plastic zak en deze hebben ze hem aangeboden, omdat ze dachten dat hij het wel moeilijk zou vinden dat hij nu geen nieuwe collecties meer hoeft uit te zoeken. De nieuwe zomercollectie voor 2016 laf nu gewoon voor hem. Grote hilariteit natuurlijk. Hij heeft de opdracht meegekregen om een heel paar compleet te maken. Ik denk dat ze wel 30 slippers hebben verzameld, want er spoelt er hier nog wel eens iets aa..