Baliflits 5

9 februari 2015 - Sanur, Indonesië

lieve baliflitslezers, hier dan weer even een paar flitsjes van de dagen die al weer achter ons liggen. De dagen vliegen voorbij met niks doen. Een teken dat we het naar onze zin hebben. Vrijdag ons gewone schema gevolgd. Er is altijd wel wat te beleven aan het strand. Zaterdag  de masseur gehad en hij was nog lang niet tevreden, klopt ook wel want mijn hoofdpijn is ook nog niet weg. Weer een heerlijke stranddag gehad. S'avonds geface-timed met caitlyn en met Daan, zo blijf je op de hoogte nietwaar?We hebben nu al een week heel goed weer gehad. Gisteren dus op Tour geweest met Wiebe, Lilly, Wim, Anita,Ellen en Ton. Eerst zijn we een eind gaan rijden richting Tabanan, langs de buitenwijken van Denpasar. We wilden na een uurtje ongeveer koffie drinken, maar dat werd ietsje later. Eigen schuld, dikke bult. Onze gids stopte bij een warung, maar die werd afgekeurd. Toen reed hij weer verder en kwamen we bij een tempel terecht, waar we eigenlijk helemaal niet heen wilden. Toch was deze tempel de pura jero taksu genaamd een hele oude tempel, die zich nog in originele staat bevond. Er was een water voor, waar alleen vrouwen mochten zwemmen. Ja heren verschil moet er zijn. Het water uit de heilige bronnen was heerlijk verfrissend en je kon het zo drinken. Nyoman onze gids wist hier veel over te vertellen. Na een groepsfoto die door onze gids werd gemaakt zijn we door de mooiste rijstvelden, de zogenaamde sawa's gereden. Vanuit de auto en vele stopplaatsen foto's gemaakt. Je wordt heel blij als je zoiets mag bekijken. We zijn echt langs paadjes gereden waar je zo door elkaar werd geschud, we ze als abortuswegen hebben bestempeld. Dit was in de omgeving van Batu Karu. Op een gegeven moment kwamen we bij een tolweg, hier moesten we eventjes 165.000 roepia's betalen. 20.000 p.p. En 5000 voor de auto. Nou aasde weg volgend jaar opgeknapt is, is dat wel een centje waard.op een gegeven moment kwamen we weer op een betere weg en kwamen we bekende plekjes tegen.,Eindelijk werd er gestopt voor een kopje koffie, maar wel ergens waar we eigenlijk niet wilden zijn. Het restaurantje heette  billies terrace café.Het was eigenlijk de bedoeling dat we hier ook zouden lunchen, maar ze namen hier zulke woekerprijzen en ook nog eens 20 procent tax, alhoewel de prijzen hier niet zo hoog zijn vertikken we het om woekerprijzen te betalen voor een eenvoudig buffetje. We hebben hier dus alleen koffie gedronken en zijn 200 meter verderop gaan lunchen bij warung Deja voor de helft van de prijs. Op een gegeven moment werd het een beetje bewolkt en voor het eten op tafel stond hadden we een flinke onweersbui te pakken. Waar we ook zaten, overal werden we nat, maar we zaten wel heerlijk tussen de rijstvelden, hoog in de bergen en daar regent het vrijwel dagelijks. Na met de paraplu naar de auto, die nog geen drie meter verder stond, te zijn begeleid, ging de tocht weer verder. Wel ietslangzamer want door de regen was het spekglad. Na een half uur gereden te hebben kreeg ik zulke buikkrampen, zodat we zijn gestopt en Nyoman bij de locals heeft gevraagd of ik even naar het " toilet" mocht. Nou dat mocht gelukkig. Ik voelde me zeer opgelaten, na nog een stukje te zijn doorgereden is de chauffeur gedraaid en zijn we niet meer langs de waterfall gegaan,maar langs de hoofdweg terug gereden. Geen abortuswegen dus meer. Elke dag eet ik,ook tussen  de middag brood en nu had ik gewoon nasi gegeten, maar waarschijnlijk zit hier een kruid in waar mijn darmen niet tegen bestand zijn. Onderweg hebben ze nog durians gekocht en hoe gek ik ook ben op durians, dit keer konden ze me  gestolen worden. Om half zeven waren we weer bij Bumas. Ik ben direct mijn bed ingedoken en heb heerlijk geslapen. Roeland is nog even naar de markt gegaan en heeft nog martabak gegeten, voor hij terug was lag ik al te slapen. Vanmorgen gewoon de draad weer opgepakt, wel een beetje  kalm aan de oefeningen gedaan. Daarna ontbijt en lekker op de fiets naar het strand. Mijn buik voelt nog wel aan als een grote blauwe plek, maar dat gaat ook wel weer over voor ik een oude kerel ben. Aan het strand gekomen even gelezen en al gauw weer in slaap gevallen. Dus mijn rust heb ik vandaag wel weer gehad. Vanmiddag zelfs een stukje Durian gegeten en vanavond een Balinese pannenkoek. Gerard nogmaals gefeliciteerd met je verjaardag en 66 dikke zoenen . Morgen wordt onze Nick 11 jaar, ook Nick alvast gefeliciteerd en ook jij heel veel kusjes van opa en oma. We gaan nu ons bedje weer eens opzoeken welterusten voor straks allemaal en een dikke kus voor iedereen

1. Gerard mentz:
    9 februari 2015
    Bedankt voor de felicitaties en ja inderdaad weer een jaartje ouder. Gisteren hebben we lekker kantonees gegeten op de Zeedijk met mijn schoonfamilie en zaterdag a.s. doen we het over met mijn familie. Heel de familie tegelijk is teveel voor Renee en met kleine ploegjes heb je meer aandacht voor elkaar. We hoorden van Gepke en Jan dat jullie mooi weer hebben ofschoon ja in de bergen regent het veel. Leuke reis hebben jullie gehad en ja al dat geschommel in de auto daar gaan de darmen werken Hilly. Hopelijk gaat de durian eens goed smaken want Renee lust er wel pap van! Hier worden de dagen wat langer en met5 tot 8 graden wordt het minder koud en is alle gladheid op de wegen weer weg. V&D is gered dus daar kunnen jullie weer inkopen doen en Blokker horen we straks op journaal want om 18.00 uur wordt bekend wat er met Blokker gaat gebeuren. Efin...jullie zullen daar het nieuws van Nederland wel volgen ofschoon denk voorlopig maar niet aan ons kikkerlandje en geniet volop van prachtig Bali.Leuk om steeds weer iets nieuws te kunnen lezen wat er in Bumas en Bali gebeurt. We volgen jullie op de voet en doe de groeten aan de masseur. groetjes van Renee
  2. Ingrid:
    9 februari 2015
    Lieve (ome) Roeland en ( tante) Hilly,
    Leuk jullie op deze manier te volgen, en zo te lezen hebben jullie het prima naar de zin. Zon, zee, strand; een heerlijke mix. Blijf genieten van al het moois en.......elkaar!
    Hartelijke groet van ons
  3. Robert Steur:
    12 februari 2015
    Pura Jero Taksu maar even opgezocht op internet. Weinig of te vinden en dan kom je uit bij reisverhalen van andere bezoekers. Of dit dezelfde tempel is die jullie hebben bezocht is niet duidelijk, maar de informatie is vermeldenswaard.
    Batukaru Temple (Pura Luhur Batukaru) ligt aan de voet van de gelijknamige berg, de op één na hoogste op Bali, was op internet te lezen. Midden in de jungle op 1300 meter boven zeeniveau in een groen tropisch regenwoud, bevolkt door wilde apen. Een plaats die niet door veel toeristen worden bezocht, maar zeker de moeite waard is van een bezoek.
    Volgens het artikel is de tempel zelf niet zo imposant als andere. Met drie gebruikelijke binnenplaatsen, gescheiden door hekken. Maar, de plek is fenomenaal in zijn eenvoud en inspirerend. Volgens de schrijver van het artikel garandeert een bezoek aan deze tempel je een levenslange herinnering. Mooie foto's erbij. De conclusie is: inderdaad een héél prachtig geheel.