Baliflits

9 maart 2015 - Sanur, Indonesië

hallo allemaal. Hier dan weer een paar flitsjes van de afgelopen dagen. Toen ik donderdagavond mijn baliflits aan het schrijven was, donderde en regende het verschrikkelijk. Toen er een local-vrouwtje op hoge hakken binnenkwam raden we haar aan om de schoenen uit te trekken omdat we van twee zwembaden waren overgegaan naar een stuk of zes. En als het zo hard regent zijn die kinderkopjes spekglad. Toen ze na vijf minuten weer terug kwam in de lobby begon ze een gesprek met ons. Omdat ik druk aan het schrijven was hield ik me wat afzijdig. Maar steeds probeerde ze me weer bij het gesprek te betrekken. Veel nieuws had ik niet,dus was de flits gauw gepiept en als er veel mensen om me heen zitten wil het schrijven ook niet zo goed. Opnieuw begon ze me te observeren en vertelde me dat mijn bloeddruk niet goed was en gaf me een recept mee welke ik thuis maar eens moest uitproberen. Toen we opstonden om naar onze kamer te gaan omdat het iets zachter regende sprong ze plotseling op en ging ze voor me staan. Ze raakte me niet aan maar ging op afstand met haar handen over mijn lichaam te gaan. Ze vertelde me waar ik pijn had en als Roeland er niet bij had gestaan had hij het waarschijnlijk niet geloofd. Ze legde haar hand precies op de plekken waar ik inderdaad al jaren pijn heb en die vooral de laatste maanden flink opspeelden. Bleek het achteraf dat ze psychologe was in het ziekenhuis hier, maar ze ook een praktijk voor healing had. Dit is dus al de tweede healer die ik tegen kwam deze vakantie. Ik hoop dat het recept wat ze me heeft gegeven, ( een heel onschuldig groente en fruitdrankje ) me gaat helpen om van die akelige buikklachten af te komen. Mijn buik is momenteel rustig doordat ik elke dag een glas guavesap drink. Hier is thuis waarschijnlijk Moeilijk aan te komen of behoorlijk prijzig, maar hier goed te betalen voor Europeanen. En baat het niet het schaad zeer zeker niet. Het heeft vanaf donderdag avond tot zaterdagmorgen constant gehoosd. vrijdagmorgen eerst wat geknutseld en gelezen en daarna een schoonheidsslaapje gedaan.  We zijn bij Samping gaan eten, waar ook onze vrienden van de markt en strand net binnen liepen. Toen de tafels maar aan elkaar geschoven en heel gezellig met zijn allen zitten kletsen. Het was zo verschrikkelijk glad op straat zodat Jan zijn sippers maar heeft uitgetrokken en op blote voeten verder is gegaan. Ook wij glibberden in onze schoenen. Zaterdag begon met een miezer regen en hebben we aan het ontbijt maar besloten om naar Denpasar te gaan op de fiets. Het lijkt een heel eind, maar achteraf bleek het maar 9 kilometer te zijn. Door alle kleine dorpjes gefietst en dan zie je het werkelijke Bali nog. Wim en Anita hadden dit al eens vaker gefietst, want als we met zijn tweeën waren gegaan waren we hopeloos verdwaald. Waar bij ons allemaal plaatsnamen op de borden staan, moet je er hier maar naar raden. Ze hebben hier in Denpasar een hele straat met alleen maar stoffen. We hebben de prachtigste stoffen gezien, maar aangezien ik geen echte naaister ben, zie ik niet wat me mooi zou staan of niet jammer genoeg. We hebben verder nog een klein beetje geshopt en koffie gedronken waar we verleden jaar ook zijn geweest en waar ze hele goede koffie schenken met een lekker koekje erbij. We hebben genoten van het fietsen alleen het drukke verkeer in Denpasar vind ik maar niks hoor. Ik zal nooit een stadsmens worden. Na  onderweg nog wat te hebben gegeten waren we om half vier zo'n beetje weer op Bumas. Om vijf uur is het koffietijd bij Mem Gepke en ook altijd een gezellig praatje erbij van wie wat heeft gedaan die dag. S'avonds was het droog, dus toen naar de markt gegaan om te eten, omdat we laat hadden geluncht hebben we beiden maar een coupe met fruit gegeten. Er stond voor ons een nieuw kraampje op de markt met roti. Deze roti is niet een Surinaams gerecht, maar een zeer zoet gerecht wat gemaakt wordt van casinobrood wat gevuld wordt met b.v. Caramel en bosvruchten, dit wordt geroosterd aan alle kanten, er komt ook een lik boter aan alle kanten, een echte caloriebom, maar o,zo lekker. Zondag begon de dag weer triest, maar we laten ons niet zo gauw afschrikken en zijn na het ontbijt samen met Wim en Anita op de fiets gestapt om naar het voor de baligangers bekende zwarte strand . Toen terug door de kleine dorpjes. ( voor Angelique, Kees ,kees,Esmee en Nick het weggetje waar we van de zomer ook hebben gefietst. Bij Luthus koffie gedronken. We hadden de strandspullen mee en het bleef droog, dus doorgefietst naar ons stekkie op het strand, waar zowaar de zon ook nog doorkwam om twee uur s'middags. S'avonds hadden we een afspraak bij Samping met Aldert en Janny, Daan een broer van Aldert en zijn vrouw, ook een Janny en met jan en Gepke om Janny van Daan haar verjaardag te vieren. Het was heel gezellig en omdat we vrijdag ook al samen hadden gegeten, wisten we precies welk kadootje we voor Janny moesten kopen. Janny hadvrijdag soto ayam besteld. Dit is een soort kippensoep en ze had enorm gemorst op haar nieuwe shirtje. We hebben dus een prachtig slabbetje gekocht voor 20 eurocent en haar dat omgebonden. Grote hilariteit. Natuurlijk ook nog een klein kadootje meegenomen, waar ze enorm blij mee was, vooral omdat het zelfgemaakt was. Toen ze na afloop van het etentje ook nog werd verwend met een prachtig kadootje van de eigenaren van Samping schoot onze jarige Jet helemaal vol. Een geweldige avond dus. Vandaag een heerlijk strand- dagje gehad. We moesten helaas om 4 uur al weer terug omdat we vanavond met Nyoman en  zijn gezinnetje naar Denpasar zijngeweest om nieuwe kleren en schoolschoenen voor de kinderen. Ons jaarlijkse uitje samen met Jan en Gepke. De kinderen hebben enorm genoten en wij nog meer om die heerlijke blijde snoetjes. Lieverds dit was het dan weer. Liefs en een dikke knuffel uit ons tweede vaderland.

1. Angelique:
    9 maart 2015
    Langzamerhand worden toch een klein beetje nieuwsgierig wat je toch steeds aan het knutselen bent.

Groetjes uit Kudelstaart
  2. Hilly:
    Vraag maar aan Mirella!
  3. Gerard mentz:
    10 maart 2015
    Ik zal Renee eens vragen of hier guave sap te koop is. Zelf ben ik er nog nooit op zoek geweest. Oooo....Renee zegt nu dat Guavesap bij A.H. te koop is. Zal volgende keer eens zoeken wat het kost. De Indische Toko blijkt het ook te hebben zegt Renee. Als ik de prijs weet mail ik het hier wel anders maar wat minder daar uitgeven als het toch duur blijkt te zijn ;), maar volgens Renee is het betaalbaar hoor! Geniet lekker want de tijd gaat eigenlijk te snel daar!
  4. Hilly:
  5. Hilly:
    10 maart 2015
    Het moet verse guave zijn Gerard. Er mag niks door of in zitten en in de flessen zit suiker en conserveringsmiddelen. Ze lijken wel een beetje op appels, maar dan met een ruwere schil. Zijn prachtig donkergroen van kleur. Het vruchtvlees kan rood of wit zijn. En inderdaad die tijd gaat veel te snel. Moeten we thuis maar weer flessen sparen zegt Gepke.
  6. Gerard mentz:
    10 maart 2015
    Vers.....hmmm....zal eens kijken hier maar nog niet tegengekomen!