Baliflits 4,

5 februari 2016 - Sanur, Indonesië

lieve vrienden, het is hier al weer vrijdagavond. De eerste twee weken zitten er al weer op. De tijd vliegt hier voorbij. Dinsdagmorgen eerst massage gehad. Nou het was de tweede keer weer goed raak, zoals ik al had verwacht. En ja een gewaarschuwd mens telt voor twee. Nou ik heb het geweten. Daarna ontbijt en toen ben ik een stuk gaan fietsen met Gerard en Lies. De anderen gingen alvast naar het strand. We zijn naar het zwarte strand gefietst, nou dat is een heel leuk stuk, maar de weg langs de zee zat vol met gaten. We zijn dus heerlijk door elkaar geschud.waar ik thuis ongeveer 18 tot 20 kilometer per uur fiets, moest ik dit deze keer halveren. We zijn langs een mooie omweg langs de desa terug gefietst. Voor Gerard was dit een nieuwe weg. Ook hier veel gaten in de weg, maar dat zijn we wel gewend zo langzamerhand. Het laatste stukje moesten we langs de snelweg fietsen en dat is best een beetje eng. De auto's vliegen erg dicht bij je langs. Maar goed aan het einde van dit stukje stonden er allemaal mannen op de weg en wat we toen nog niet in de gaten hadden, bleek dat er een crematiestoet aankwam. Ja, jongens dit gaat gewoon lopend over de snelweg. Je weet niet wat je ziet zoveel mensen als er meelopen. Dit neemt best veel tijd in beslag, maar de auto's blijven rustig wachten. Respect voor dit gebeuren. We hebben zo'n 16 kilometer gefietst. Gerard was afgepeigerd door ons, zo vertelde hij later. Wat is nou 16 kilometer, we hadden er nog wel een paar bij kunnen doen. Woensdag zijn we naar Tabanan naar Yeh Panas geweest. We zijn om negen uur vertrokken. Onderweg kwamen we allemaal versieringen tegen. Het is 10 februari hier Gulangan een soort Kerstmis en dat gaat met veel ceremonies gepaard. Deze versieringen worden allemaal handgemaakt van palmblad. Ze hebben het er hier heel druk mee. Na anderhalf uur rijden waren we in Tabanan. Eerst koffie drinken en daarna in het zwavelbad. Het begon een beetje te regenen, al gauw kwam het met bakken uit de hemel. Maar ach we zaten in een warm bad en nat waren we toch al. Op een gegeven moment gingen de eersten zich omkleden, Lies en ik vonden het nog zo lekker en zijn nog even blijven zitten. In het restaurantje nog wat springrolls besteld en op naar onze gadogadomaaltijd. Zeer puur en ontzettend lekker. Omdat Renee en ik een beetje gek op Durians zijn, moesten we langs een abortusweg om bij ons favoriete fruittentje te komen. Aan het eind van deze weg moesten we tol betalen voor het onderhoud van deze wegen. Nou het wordt tijd dat ze hier iets aan gaan doen. Ondertussen begon het opnieuw te regenen. Zodra Made de auto geparkeerd had was het weer droog. We hebben heerlijk Durian gegeten en de anderen deden zich te goed aan bananen, mangostin,jackfruit, mango's, salak enz.enz. We hebben nog wat extra mango's gekocht, want deze waren zo lekker en een mangosmoothie gaat er bij iedereen s,middags wel in. We kregen nog allemaal honingbananen mee. Wat zo frappant is,we waren hier de laatste twee jaar niet geweest, maar ze wisten nog precies wie we waren. Onvoorstelbaar hoe de mensen zich jou nog herinneren. Toen we weer terug kwamen naar Sanur, bleek dat het hier enorm geregend had. De straten en ook bij Bumas stond alles blank. We hebben dus nog geluk gehad met het weer.we hebben enorm genoten, maar waren allemaal zo moe en vol dat we het diner hebben overgeslagen. Om 9 uur lag iedereen plat. Donderdag was het weer behoorlijk opgeknapt en hebben we genoten aan het strand . S'avonds wezen eten met de kinderen bij Mona Lisa? Lekkere tonijn.Vanmorgen na een zeer pijnlijke massage, lekker oefeningen gaan doen in het zwembad. Het weer was niet geweldig, toch maar naar het strand. Op de hoek bij de rotonde wordt een nieuw hotel gebouwd en hadden ze volgens ons het hoogste punt bereikt. Dit wordt gevierd met een grote ceremonie, door priesters ingewijd met gamelan muziek, zeker een groep van 50 man. We zullen wat foto's meesturen. Aan het strand valt altijd wel wat te beleven. De locals weten meestal wel wanneer er vis valt te vangen. Gaan ze een groot net uitzetten en jawel hoor, je kon de vis in de netten zien vliegen. Onvoorstelbaar hoe hoog deze vissen uit het water springen en soms de netten ontvluchten. Een hilarisch gezicht, ze vlogen de vissers om de oren. Later bleken er zo'n dikke honderd vissen in de netten te zitten.Toen het vanmiddag wat ging miezeren vond ik het koud worden op het strand en zijn we naar huis gegaan. Een lekkere mangosmoothie gemaakt met versgebrande katjangs erbij en koffie met een lekker koekje, nou mensen wie doet je wat. Heerlijk zitten kletsen met zijn allen en toen was de middag ook al weer voorbij. Vanavond op de markt lekkere bihoen gegeten. Bihoen is gebakken mihoen . Lieverds dit was het dan weer voor deze keer. Een heleboel knuffels voor jullie allemaal en tot de volgende flits..

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Anneke de Haan:
    5 februari 2016
    Hoi stille genieters, Wat weer een leuk verhaal. Jullie vermaken je enorm zo te horen. Wat zijn katjangs? Is het daar nu regentijd of zo, jullie hebben wel heel veel water daar!! Big hug, Anneke
  2. Anneke:
    5 februari 2016
    Hallo lieverds. Leuk jullie belevenissen te lezen!
    Wij net terug van de Steense!
    Onze kleinkinderen hebben diploma B gehaald!
    Jullie hiermee van harte! Nog een hele fijne tijd daar!
    Lieve groetjes.
  3. Hilly:
    6 februari 2016
    Hallo Anneke, Katjangs zijn pinda's. Deze worden zelf door onze lieve pleegdochter gebakken/ geroosterd met een teentje knoflook. Heerlijk vers en met een lekkere smaak. Het is inderdaad regentijd op het moment, het is nu avond en bloedje heet. We gaan zo slapen.dikke kus
  4. Hilly:
    6 februari 2016
    Hallo Jaap en Anneke, geweldig he? Wat gaat de tijd toch snel. Zo zitten ze nog in de luiers en zo halen ze hun zwemdiploma's Al weer een periode afgesloten. Ook Gefeliciteerd hiermee, liefs hiro.
  5. Janny van Noordenburg:
    7 februari 2016
    Hoi Hilly en Roeland en alle andere baligangers. Leuk om te lezen over het fietstochtje. Deze hebben daan en ik ook gefietst en ja, lekker druk op de snelweg. Het klinkt weer helemaal toppie wat jullie daar alkemaal weer doen en meemakenhopen volgend jaar dit ook weer mogen beleven. Geniet ze nog lekker daar en tot het volgende verslag van de belevenissen op bali en straks op java. Lfs daja