Baliflits 7

16 februari 2014 - Sanur, Indonesië

Lieve baliflitsvolgers. Hier zijn we dan weer even. Hebben niet zoveel nieuws te vertellen. We hebben vrijdag en zaterdag ontzettend harde douches gehad van boven. Ik ben vrijdag met Anita met de  locale bus naar Denpasar geweest. We hebben samen wat gewinkeld en wat lekkers meegenomen voor de hele club. Het was Valentijn en dat hebben we lekker met zijn allen bij Wim en Anita op het terras gevierd. Roeland was samen met Wim naar het strand, maar na een paar uurtjes begon het zo hard te plenzen, zodat de heren toch maar naar hun kamer zijn gegaan om daar hun schoonheidsslaapje van die dag te doen. We hebben zo met zijn vieren genoten van deze regenachtige dag. Om met de bus naar Denpasar te gaan is niet zo moeilijk, maar om op de terugweg naar de bushalte te gaan is een kleine moordaanslag op je leven. Je moet namelijk de bypass oversteken in het drukke verkeer hier en dat valt eerlijk gezegd niet mee. Zaterdagmorgen om half zeven de wekker gezet, want onze masseur is altijd te vroeg.eerst een uur gekneed, daarna baantjes zwemmen,dan staat Anita klaar voor de aquajogging, nou dat is soms niet mals,maar wel heel lekker. Alle spieren los. Zo werken we in de ochtenduren onze broodjes van het ontbijt vast weg. Dan gauw douchen en op naar ons ontbijt. We hebben heel kalm aan gedaan en hadden besloten om een stukje te fietsen, begint het me daar te regenen. In de lobby een poosje geschuild en net toen we besloten hadden om dan maar naar onze kamer te gaan. De goden waren met ons en toen werd het droog. Toch maar op de fiets gestapt en eerst aan het strand koffie gedronken. Weer op de fiets gestapt en naar het zwarte strand gefietst , waar we een oud vervallen theater tegenkwamen, daar wat rondgestruind, prachtige , maar heel vervallen tuin. Nog verder gefietst en toen kwamen we bij een tempel met een heilige koe. Deze koe was letterlijk helemaal wit. Bij deze tempel was een parkeerplaats en op parkeerplaatsen moet je officieel betalen. Dit geld alleen voor motorfietsen en auto's. Maar deze meneer probeerde ons ook te laten betalen. Hij ging met Anita in discussie, maar die is ook niet op haar achterhoofd gevallen. De jongens die hier bij zaten begonnen te lachen, maar betaald hebben we niet. Al ging het dan maar om 12 cent per fiets . Als ze je willen bedonderen dan krijgen ze niks. We zijn weer verder gefietst en langs een abortusweg dwars door de mais- en rijstvelden zijn we naar het strand teruggegaan . Heerlijk! We hebben genoten tussen de buien door en hebben een hele mooie middag gehad. Vandaag na onze ochtendrituelen zijn we heerlijk naar het strand gegaan,waar de zon ons niet in de steek heeft gelaten. Het water was wel een beetje koud door de vele regen, maar als je eenmaal door was,was het heerlijk. We hebben na het zeebad uren liggen slapen. De vermoeidheid is er nog niet helemaal uit, maar dat komt straks vanzelf.  Vanavond bij de nieuwe warung gegeten en het was echt heel lekker. Jaap en Mary fijn dat jullie een goede reis hebben gehad en dat de chemo weer achter de rug is. Hoop dat je je goed voelt. Voor jullie allemaal Sampei Jumpa xxxx-jes

1. Gerard mentz:
    16 februari 2014
    Het schiet al op boven het restaurant!
  2. Robert Steur:
    16 februari 2014
    Hallo Baliflitsers,

Hebben jullie bij de warung al eens Tumpeng gegeten?
    Tumpeng is een kegelvormige toren van gele rijst, omringd met vlees en groentengerechten. Tumpeng wordt geserveerd tijdens traditionele ceremonies en staat symbool voor vreugde en dankbaarheid. Wij begrijpen dat Tumpeng is uitverkoren tot het belangrijkste traditionele icoon van Indonesië. Het gerecht zou de verschillende culinaire tradities die het land kent met elkaar verbinden. Zeer benieuwd naar de smaak van dit gerecht. Men wil Tumpeng ook in het buitenland gaan promoten, dus wie weet.
    Of, wij moeten het zelf maar eens een keer proberen te maken, Hilly! Misschien is er op Bali wel iemand die het recept heeft. Zo niet, dan vinden wij het vast op het internet. Het moet wel iets bijzonders zijn, omdat Indonesië meer dan 5000 traditionele gerechten schijnt te kennen. In bijna alle delen van Indonesië zou de bevolking bekend zijn met Tumpeng, dat zelfs tot Nationaal gerecht wordt verheven. Dit houdt o.a in dat restaurants en hotels in Indonesië het gerecht moeten kunnen serveren.
    Jammer, geen foto's van Denpasar en de tempel met de witte koe. Jullie hadden vast geen fototoestel of mobiel op zak? Overigens, hebben jullie de schitterend gelegen tempel Tanah Lot al bezocht?
    Uit de foto's is overduidelijk dat het elke dag opnieuw lekker genieten is daar. Het is jullie van harte gegund!

Groetjes van Marion en Rob